بزرگترين مجتمع پالايشگاهي تورکيه و يكي از بزرگترين مجتمعهاي پتروشيمي منطقه و اروپا در شهر ازمير افتتاح شد / علی رضا اردبیلی

بزرگترين مجتمع پالايشگاهي تورکيه و يكي از بزرگترين مجتمعهاي پتروشيمي منطقه و اروپا در شهر ازمير افتتاح شد علی رضا اردبیلی

اين قوچ شاخ كج كه زند شاخ، مال من
غوغاي جنگ قوچ و تماشا، از آن تو!

در شرايطي كه دولتهاي متعدد منطقه سرگرم حماسه پردازي و رجزخواني براي همديگر و جهان هستند، دو كشور آزربايجان و توركيه پروژه هاي استراتژيك داراي اهميت ملي و اروپايي را يكي بعداز ديگري به ثمر مي رسانند. ارمنستان 25 سال است كه جهد كشورگشايي دارد. ايران سعي دارد كه آمريكا هيچ غلطي نكند و خودش زحمت همه غلطكاريهاي ممكن را به جان خريده است، بقيه كشورهاي منطقه هم هركدام بنوعي يا قرباني هستند يا عامل يا هردو. ظاهرا جمهوري آزربايجان و توركيه تصميم دارند كه به خود “قوچ شاخ كج” بسنده كنند و “غوغاي جنگ قوچ و تماشا” (بخصوص تماشا!) را به ديگران واگذار كرده اند.

يادآوري كنم كه پروژه TANAP تنها چند ماه قبل، در 12 ژوئن گذشته با شركت رؤساي جمهوري آزربايجان، توركيه، اوكرائين و مقامات عاليرتبه چند كشور ديگر در توركيه افتتاح. سرمايه هر دو پروژه به تنهايي از سوي جمهوري آزربايجان پرداخت شده است.

جمهوري آزربايجان قصد دارد در زمان اندكي بجاي صادر كننده نفت خام، توليد كننده و فروشنده محصولات جهاني در بازار اروپا باشد. مجتمع پتروشيمي “استار” به تنهايي روزانه 200 هزار بشكه نفت خام آزربايجان را به محصولات پتروشيمي تبديل ميكند. اين رقم، معادل بيست درصد صادرات نفت خام از سوي جمهوري آزربايجان است.

در شرايطي كه دولتهاي متعدد منطقه سرگرم حماسه پردازي و رجزخواني براي همديگر و جهان هستند، دو كشور آزربايجان و توركيه پروژه هاي استراتژيك داراي اهميت ملي و اروپايي را يكي بعداز ديگري به ثمر مي رسانند علی رضا اردبیلی

 

اين پروژه ضمن كمك به تحقق روياي توركيه در تبديل شدن به ترمينال (هوب) انرژي در بخش مهمي از جهان، تنها سالانه يك و نيم مليارددلار از احتياج سالانه تركيه به واردات محصولات پتروشيمي كاهش ميدهد.

خبري خبرگزاري ايرنا و چند فيلم كوتاه در رابطه با پروژه پتروشيمي استار در زير مي آيد.
آنکارا- ايرنا- پالايشگاه 6.3 ميليارد دلاري استار که به عنوان بزرگترين مجتمع پالايشگاهي تورکيه در شهر ازمير احداث شده، امروز طي مراسمي با حضور رجب طيب اردوغان و الهام علي اوف رييس جمهوري تورکيه و جمهوري آزربايجان افتتاح شد.

بزرگترين مجتمع پالايشگاهي ترکيه در شهر ازمير افتتاح شد
به گزارش روز جمعه ايرنا، پالايشگاه استار که بزرگترين طرح سرمايه گذاري مشترک تورکيه در حوزه انرژي محسوب مي شود، به تنهايي 25 درصد از نياز فرآورده هاي نفتي اين کشور را تأمين خواهد کرد و در عين حال اولين طرح سرمايه گذاري بزرگ محسوب مي شود که سند تشويق راهبردي ترکيه را دريافت کرده است.

 

به گزارش شبکه ان.تي.وي تورکيه، پالايشگاه استار با مشارکت شرکت نفت سوکار جمهوري آزربايجان احداث شده و يکي از عوامل مؤثر در تقويت هر چه بيشتر روابط سياسي و اقتصادي ترکيه و آزربايجان به شمار مي رود.

اين رسانه اعلام کرد: پالايشگاه استار تورکيه با خوراک روزانه 200 هزار بشکه نفت در روز ساخته شده و تقريبا همه انواع فرآورده هاي نفتي را توليد خواهد کرد و انتظار مي رود با بهره برداري از آن، 30 درصد به حجم توليد فرآورده هاي نفتي در تورکيه اضافه شود.

اين پالايشگاه نفتي سالانه ظرفيت پالايش 10 ميليون تن نفت خام را دارد و علاوه بر آن سالانه 4.8 ميليون تن گازوئيل و 1.6 ميليون تن نفتالين، فراورده هاي نفتي نظير سوخت جت و سوخت ال.پي.جي توليد خواهد کرد.
پالايشگاه استار تورکيه به عنوان يکي از بزرگترين پروژه هاي انرژي تورکيه، موجب صرفه جويي 1.5 ميليارد دلاري اين کشور در زمينه واردات فراورده هاي نفتي خواهد شد.

رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تورکيه در مراسم افتتاح اين طرح با اشاره به نقش تورکيه و جمهوري آزربايجان در برقراري نظم منطقه به خصوص ثبات در بازار انرژي گفت: آنکارا و باکو مهمترين بازيگران امنيت و ثبات منطقه هستند و اين مسئله مورد تاييد همگان است.

وي با بيان اين که `هيچ پروژه اي در زمينه انرژي بدون حمايت، حضور و رضايت اين دو کشور به هدف دست نخواهد يافت` افزود: هر پروژه اي که توسط آزربايجان و تورکيه اجرا مي شود، قدرت منطقه اي تورکيه را تقويت و تحکيم مي کند.

اردوغان احداث و افتتاح پالايشگاه استار را موجب تقويت بيشتر روابط استراتژيک ترکيه با آزربايجان عنوان کرد. الهام علي اوف رئيس جمهوري آزربايجان نيز در اين مراسم بر اهميت همکاري هاي دو کشور در حوزه انرژي تاکيد کرد و گفت: تورکيه به رهبري رجب طيب اردوغان به يک قدرت جهاني تبديل شده و قدرت ترکيه، قدرت جمهوري آزربايجان محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا، محمد ابراهيم طاهريان فرد سفير جمهوري اسلامي ايران در ترکيه نيز امروز در رأس هياتي در مراسم افتتاح پالايشگاه استار در استان ازمير حضور يافت.

haray
ADMINISTRATOR
PROFILE

یازیلار

سون یازیلار

باش یازارلار

چوخ سئویلن لر

ویدیولار

  • https://carina.streamerr.co/stream/ozharay
  • Haray Radio