سرود ملی امپراتوری تورک قاجار/ اؤزگور هارای

سرود ملی امپراتوری تورک قاجار/ اؤزگور هارای
سرود ملی امپراتوری تورک قاجاراؤزگور هارای

 بیشتر ما سرود وطنم را با صدای سالار عقیلی شنیده ایم. اگر به شناسنامه این اثر در آلبوم آقای سالار عقیلی نگاه کنیم خواهیم دید که آهنگساز این آهنگ ماندگار آقای موسیو لومر است.

بدون شک موسیو لومر بر اهل موسیقی آشناست. ولی وقتی موضوع به عموم می رسد انسان های انگشت شماری را می توان یافت که در باره موسیو لومر اگاهی کافی داشته باشند.

مسلما در هیچ رسانه دیداری و یا شنیداری کمتر کسی است که بپرسد و یا بشنود موسیو لومر که بود؟ و برای چه منظوری؟ و به دستور چه کسی؟ این آهنگ ملی ماندگار را ساخت؟

موجه ترین دلیلی را که بدون تردید  در این خصوص می توان ارائه کرد این است که پای امپراتوری تورکان قاجار در میان است.

درست خواندید در این موضوع سخن از امپراتوری تورکان قاجار است . همان تورکانی که زیبایی روح و وجودشان در رژیم های عروسکی پهلوی و شیعه فارسی با سمفونی سکوت بر گزار می شود.

 
مسلما در هیچ رسانه دیداری و یا شنیداری کمتر کسی است که بپرسد و یا بشنود که موسیو لومر که بود؟ و برای چه منظوری؟ و به دستور چه کسی؟ این آهنگ ملی ماندگار را ساخت؟ موجه ترین دلیلی را که بدون تردید  در این خصوص می توان ارائه کرد این است که چون پای امپراتوری تورکان قاجار در میان است. اؤزگور هارای

همان تورکانی که بشدت در مقابل خواسته های استعمارگرانه انگلیس مقاومت می کردند و بواسطه این مقاومت قربانی خیانت اقلیت فارس در مقام پیاده نظام و ستون پنجم انگلیس برای دستیابی به حکومت در ازای نوکری به انگلیس شدند.

همان تورکانی که مدرنیت را به ممالک محروسه به ارمغان آوردند- صنعت چاپ، اولین دانشگاه، اولین راه آهن، …. و بسیار -بسیار که در این مقال نمی گنجد.

تورکان قاجار، تورکان با لیاقتی که با هزاران دوز و کلک رسانه ای، مدرسه ای، دانشگاهی و … پهلوی و جمهوری به اصطلاح اسلامی  شیعه فارسی مورد آماج شنیع ترین و ناجوانمردانه ترین بهتان ها و توهین ها قرار گرفته اند تا بدین وسیله آنها را در پیش چشمان ما حقیر نموده و خود را موجه جلوه دهند. غافل از آنکه خورشید تابنده حقیقت همیشه در پس ابرهای سیاه بهتان و توهین در اسارت باقی نخواهد ماند.

به موضوع برگردیم.

 

موسیو لومر کیست؟

موسیو لومر

 در زمان ناصرالدین شاه قاجار که توسط یک آخوند شیعه فارسی بنام میرزا رضای کرمانی به شهادت رسید، دسته های موسیقی جزو ملزومات تشریفات سلطنتی بودند. این موضوع توسط شاه شهید ناصزالدین شاه مورد توجه قرار گرفته بود.

لذا به دستور او و بعد از مذاکره سفیر امپراتوری قاجار با دولت فرانسه،  معاون دسته موزیک هنگ اول سربازان گارد  فرانسه به ایران آمد.

این فرد موسیو لومر اولین پایه گذار موسیقی علمی و نظامی در ایران بود که به دنبال ورود او به ممالک محروسه شعبه موزیک مدرسه دارالفنون تاسیس شد.

لومر نخستین کسی بود که تلاش کرد موسیقی سنتی مملک محروسه را ثبت کند. کتاب تئوری موسیقی غربی او بنامنام نامه، در کشور چاپ شده است. دو کتاب وی نیز بوسیله مزین الدوله به فارسی ترجمه و با چاپ سنگی در ۱۳۰۱ هـ.ق. در چاپخانه دارالفنون به چاپ رسیده است.

ولی آنچه که به این نوشته مرتبط است، کتابهای او نیست، بلکه قطعه بسیار زیبا و ماندگار او که از موسیقی ملی تورکان قاجار نشات گرفته شده است می باشد.

نام این قطعه موسیقیسلام شاهمی باشد که به دستور شاه شهید ناصرالدین شاه ساخته شده است که در مراسمهای رسمی نواخته می شد و از این روی است که اروپاییان، این سرود زیبا را سرود ملی امپراتوری تورک قاجار ثبت کرده اند.

 

سلام شاه ورژن قدیم (اصلی)

 

سلام شاه ورژن جدید

 

این آهنگ زیبا برای پیانو نوشته شده و در دورهٔ مظفرالدینشاه بر روی صفحه هم ضبط شده است. بر روی برچسب صفحهٔ این سرود زیبا عنوان سلام شاه  حک شده است.

لازم به یاد آوری است که نت این سرود در آرشیو ملی فرانسه موجود می باشد.

هدف از نوشتن این موضوع یاد آوری بخش بسیار کوچکی از اقیانوس خدمات و هنر دوستی امپراتوری تورکان قاجار است.

امید است شاعران و موسیقی دانان  ملت تورک بالاخص در آزربایجان در این خصوص اهتمام ورزیده و این قطعه موسیقی زیبا را همراه با یک شهر زیبای ملی به ملت تورک بشناسانند.

توضیح:

در نوشتن این یادداشت کوتاه و موسیقی سلام شاه از منبع زیر استفاده شده است.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sal%C4%81m-e_Sh%C4%81

یازیلار

سون یازیلار

باش یازارلار

چوخ سئویلن لر

ویدیولار

  • https://carina.streamerr.co/stream/ozharay
  • Haray Radio